Wednesday, May 12, 2010

Tapastips från min kokbok

Empanadas de atún
Frasiga spanska piroger med tonfisk- och tomatfyllning


























Dessa små piroger föll jag head over heals för när jag bodde i Madrid våren 2008. Min världmamma Lola brukade bara laga de här för väldigt speciella tillfällen. I Spanien äter man ofta empanadas som tapas tillsammans med ett glas öl eller vin. Idag har jag dock inte bakat dessa pirogerna, men eftersom jag gått i flera veckor och bara känt ett enormt sug efter dessa simpla men smakrika piroger bestämde jag mig för att åtminstone lägga upp receptet på min blogg. Man måste bara testa det! Fotografiet är från när jag gjorde min kokbok, Olives of Spain, om spansk mat. De är så roliga att göra också - man känner sig som en liten pastry chef.


Emapanadadeg
6 1/2 dl mjöl
75 g rumstempererat smör
2 ägg
1 tesked salt
1 ägg, lätt vispat


Sila ner mjölet och saltet i en stor skål. Dela sedan ner smöret i mjölet så att det blir till en smulig deg. Tillsätt de två äggen. Med hjälp av en kniv skär man "ner" vätskan i degen så att den fördelas jämt. Degen borde börja klumpa ihop sig. Vänd ner degen på en mjölad yta, och forma den till en boll. Knåda inte degen, då den kan bli för seg och  förstöras. Täck degen med plastfolie och ställ i kylskåpet minst 30 minuter innan användning.


Tonfisk- och tomatfyllning
1 matsked olivolja
1 liten gul lök
85 g burktonfisk, gärna inlagd i olja
2 tsk tomatpuré
1 dl krossade tomater på burk
1 hackad rostad röd paprika
2 msk persilja


Börja med att hetta upp olivoljan i stekpannan. Bryn löken i ungefär 5 minuter. Tillsätt de krossade tomaterna samt tomatpurén och bryn ytterligare 10 min på medelvärme. Tillsätt tillslut tonfisken, den rostade hackade paprikan pch persiljan. Krydda efter smak med salt och peppar.


När fyllningen är klar bör ugnen sättas på 190〫så att den hinner bli varm innan det är bakdags. Strö lite mjöl på en yta där man kan börja kavla ut empanadadegen. Rulla ut den till en 2 mm tjock platta. Använd ett glas för att skära ut runda små plattor. Det blir ungefär 20 stycken, men självklart kan man själv bestämma hur stora man vill att pirogerna ska vara. Mina empanadas väljer jag att göra ganska små. Ta en matsked av tonfiskröran och lägg på en liten degplatta. Pensla ena sidan med lite vatten och vik sedan ihop degplattan till en halvmåne. Gör detta med resten av degplattorna. Lägg pirogerna på en plåt med bakplåtspapper och pensla var och en av de med lite lätt uppvispat ägg. Strö på lite flingsalt och skjuts, in i ugnen! Pirogerna ska vara inne ca 30 minuter eller tills de ser gyllenbruna och fina ut. Empanadas går bra att servera antingen varma eller kalla - det är lika gott vilket som.







2 comments:

  1. fasiken vad gott det låter! jag är svag för det mesta i pirogväg.

    ReplyDelete
  2. Ska det inte vara vatten eller mjölk i degen? Det står att man ska skära ner vätskan...

    ReplyDelete