Monday, May 24, 2010

Anitas smörgåsbullar

Grova mustiga frukostbullar




De här bullarna har min kära mor bakat till mig och mina systrar sedan vi var små. Anledningen till varför de kallas "Anitas smörgåsbullar" är för att mamma fick receptet av en väninnna vid namn Anita för många år sedan, så så var det med det. Dessa bullarna hamnar inom kategorin "comfort food" för mig. De är så goda och definitivt värda att testa då man använder en speciell bakteknik för att göra de extra saftiga. Jag formade mina bullar till hjärtan den här gången. Det är alltid kul att leva ut i köket, skapa nya former och avvika från det normala. Normal is boring, awkward is cool.


Ingredienser till gröten
2 dl grova havregryn
1 dl fullkorn av råg
1 dl rågkross
1 dl vetekli
8-10 dl vatten


Rest. ingredienser
50 g smält smör
3 dl filmjölk
1/2 dl sirap
50 g jäst
1/2 msk salt
7-8 dl rågsikt (beroende på degens fuktighet)


Börja med att koka ingredienserna till gröten i 5-10 minuter. När gröten är mjuk och len är den klar. Testa så att rågkrossen blivit mjuka. Låt gröten svalna till ca 37 grader. Och lätt som en plätt är det bara att sedan blanda ner resten av ingredienserna i gröten. Arbeta in mjölet i degen och ställ den sedan på jäsning i ca 40 minuter. 


Sätt ugnen på 225〫och stjälp upp degen på ett mjölat bakbord. Degen ska ha växt till dubbel storlek. Den kan vara ganska kletig så det gäller att knåda in mer mjöl om det behövs. Platta sedan ut degen till en stor platta, ca 2 cm tjock. Mamma brukar alltid göra de här bullarna som trekanter, men jag ville som sagt ge de här bullarna min egen lilla touch denna gången så de fick bli hjärtformade. När bullarna är formade ska de läggas på en plåt med bakplåtspapper och jäsa i ytterligare 30 minuter. När de jäst färdigt är det bara att sätta in de i ugnen i 8-10 minuter och så är de klara!


Förbaskat goda är de precis nybakta och lagom varma. Lite smör på och ett glas mjölk till är det enda man egentligen behöver för att njuta av dessa underbara bullar!



1 comment:

  1. Älskar dina hjärtebullar - både formen och smaken!

    ReplyDelete