Monday, May 10, 2010

The essence of Rhubarb

Somrig Rabarberpaj























När sommartiden gör sitt intåg varje år är det en sak jag har svårt att motstå; rabarber. Det må vara det att man bara har tillgång till rabarber en viss begränsad tid under året som gör att den blir så speciell. Så smakfull. Så underbart god just i denna ljuvliga tid. Häromdagen bakade jag en rabarberpaj med smuldegstäcke. Det är det traditionella receptet inom min familj. Jag varierade mig dock en gnutta den här gången genom att rosta havregryn i ugnen och byta ut det mot en del av mjölet i receptet. Resultatet blev en lite nötigare smuldeg. Pajen fick mer karaktär, mer lyster, mer textur. Precis vad jag var ute efter. 


Ingredienser till smuldeg med havre
125 g smält smör
1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 1/2 dl mjöl
1 dl lätt rostade havregryn
1/2 tsk bakpulver
ugn: 200〫


Smält smöret i en kastrull. Häll i resten av ingredienserna så att det blir till en lätt och "porös" smuldeg. Rabarberna bör sköljas och möjligtvis skalas. Skär rabarbern i lagom små bitar, blanda med 1/2-1 dl socker (beroende på hur mycket rabarber man har) och häll sedan ner i en lätt smörad form. Fördela sedan havresmuldegen jämnt över rabarbern. Grädda i ugnen i ca 20 minuter. Kakan passar utmärkt att servera antingen varm eller sval. Personligen tycker jag vaniljglass passar bäst till den här kakan, speciellt om man serverar den varm. Annars går det bra med vaniljkräm eller en fräsch vaniljesmaksatt grekisk yoghurt om man föredrar ett lite lättare alternativ.





1 comment: