Wednesday, May 26, 2010

Grillspett

Kryddiga grillspett med fräsch gurkraita
Ett kulinariskt möte mellan indiskt, nordafrikanskt och mexikanskt























Att grilla är något vi alla nog har en liten inre förkärlek för när sommaren väl kommer. Jag själv älskar verkligen smakerna, dofterna och aromerna av grillat. Den lite brända karamelliserade ytan på kött och grönsaker, ja till och meed frukt är oslagbart gott. Denna kväll bestämde vi oss här hemma för att grilla den där fläskfilén som under en veckas tid legat i kylen och sett tråkig ut. Jag tog tag i  att dela den i lagom stora bitar som är lätta att trä på grillspetten. Marinaden var bara ett enda påhitt,  jag slängde ihop lite vad jag hade i kylen.

Marinaden
olivolja
balsamvinäger
honung
cayenne, spiskummin, koriander
saft från en halv citron
vitlökspulver
salt och peppar
chiliflakes
1 halv gul lök
en näve färsk koriander

När det gäller måtten på ingredienserna till marinaden så är det lite svårt att precisera då det beror på vilken mängd kött man gör. När jag gör marinader mäter jag aldrig exakt, utan jag känner efter och smakar mig fram för att få till den precis som jag vill ha den och för att den ska räcka till den mängd kött jag ska tillaga. Något jag är rättså generös med är kryddningen. Var inte rädd för att låta kryddorna få ta stor plats i en marinad! Bara go bananas och låt marinaden sprudla av smaker, dock ska de ändå fungera ihop. Ett bra tips inom den kulinariska kockskolan är att hålla sig till "trekryddorsregeln" - vilket helt enkelt innebär att man, förutom vissa undantag, aldrig bör använda sig av mer än tre kryddor i en rätt.

Gör så här:
Blanda ihop alla ingredienser till marinaden och känn efter. Vill du ha mer sting, syra, sötma eller sälta så är det bara att mecka med ingredienserna tills det blir som du vill ha den. Min marinad hade som sagt generöst med kryddor i, en hel del pressad citronsaft för att göra köttet mört och saftigt, och tillslut honung för att få till den där "glazeliknande" ytan på köttet.

För två personer är det lagom med en fläskfilé. Putsa filén ren från fett och senor och dela sedan den i mindre bitar lagom stora för att trä på grillspetten. Men innan detta görs ska köttet ligga och marinera i ca 4-5 timmar. Vill man kan man också låta köttet stå och marinera över natten, då blir smakerna ännu mer framträdande och köttet så mört att man tappar hakan. Griskött har en fantastisk förmåga att dra till sig smaker och bli mört. Ta ut köttet ur kylen en halvtimme innan det ska grillas. Då hinner det bli rumstempererat. När grillen är redo är det bara att lägga på grillspetten och ge de en rejäl grillyta och gott om tid att tillagas.

Gurkraita
creme fraiche eller grekisk yoghurt
olivolja
färsk mynta
färsk koriander
salt och peppar
lite pressad citron
gurka

Samma sak gäller här. Jag har inte skrivit några mått eftersom det varierar så ofta hur mycket man ska göra. Viktigt är att såsen smakar riktigt fräscht och svalkande då detta balanserar ut de lite mer kryddiga och varma grillspetten. Var generös med myntan och koriandern. Gurkan ger såsen en härlig textur som bryter av mot den lena krämen. Denna såsen är enkel att göra och slående god till allt grillat kött.

No comments:

Post a Comment