Sunday, May 16, 2010

Örtbakad majskyckling
Med timjan, rosmarin och salvia
























Majskyckling är något av det bästa jag vet. Skillnaden på en majskyckling och vanlig kyckling är att den första fått en kost bestående av praktiskt taget bara majs. Detta gör att den, till skillnad från en vanlig kyckling, växer långsammare, och blir lite större vid fullvuxen ålder. Köttet blir gulare och saftigare i tillagat skick. Det är helt enkelt en fenomenalt välsmakande fågel. 


Denna gång bestämde jag mig för att hålla kycklingen enkel och ganska så "earthy" i smakerna för att framhäva den fantastiska smaken på själva köttet. Jag använde mig av tre örter; rosmarin, timjan och salvia. Dessa tre örter går hand i hand med varandra, speciellt på en en ugnsstekt kyckling. Tillsammans med olivolja, vitt vin, vitlök och salt och peppar blev örtblandningen komplett för att marinera och smaksätta kycklingen.


Ingredienser till örtmarinad
1/2 dl färsk timjan, hackad
1/2 dl färk rosmarin, hackad
lite extra torkad timjan, rosmarin och salvia 
1 dl olivolja
1 1/2 vitlöksklyfta
2 msk vitt vin
salt och peppar

















Gör så här:
Med hjälp av en mortel stöter man de färska örterna med vitlöken och de torkade örterna. Det här är en viktig sak att göra då man pressar ut oljorna ur de torkade örterna. Vitlöken blir till en massa som kombineras på ett perfekt sätt med kryddorna. Tillsätt sedan olivoljan, vinet och salt och peppar. Ta majskycklingen och lägg den i en ugnssäker form. Smörj in örtmarinaden över hela kycklingen. Lägg lite extra färsk timjan och rosmarin i formen. Vill man är det en jättebra idé att slänga i grönsaker eller annat gott i formen som man tycker passar till kycklingen. Se bara till då att det finns gott om utrymme. Jag lät min kyckling sitta och dra i marinaden några timmar innan den skulle tillagas, men det här är inte nödvändigt. 


Sätt ugnen på 175〫och ställ in kycklingen när den är redo. En majskyckling som är lite större än en vanlig kyckling bör vara inne minst en timme i ugnen för att den ska bli helt genomkokt. Och man kan vara lugn, eftersom köttet är så saftigt finns det nästan ingen risk att den blir torr och överkokt. 


Tips!
Ett tips jag har, vilket jag inte gjorde den här gången men önskar att jag hade gjort, är att tillaga kycklingen under så kallad "slow roast", d.v.s man har låg ugnstemperatur och låter kycklingen tillagas i nästan uppåt 2 1/2 timme. Har man en så fin majskyckling så bör man välja denna teknik. Dessutom blir det inte mycket jobbigare - den redar ju sig själv där inne i ugnen. Vad som gäller då är att täcka över majskycklingen med aluminiumfolie. Ugnen ska i detta fall istället vara på 160 grader, något lägre eftersom kycklingen ska tillagas långsammare. Vill man kan man hälla i lite kycklingbuljong och vin i formen, då det kommer förbättra tillagningen smaksätta kycklingen nästintill maximalt. Låt den stå i ugnen först 2 timmar. Ta sedan ut den, ta bort foliet, pensla med olivolja eller smält smör, höj ugnstemp. till 200 grader och stek i ugnen ytterligare 25-30 minuter. Detta för att kycklingen ska få fin, gyllenbrun stekyta.


Smaklig måltid!


No comments:

Post a Comment