Monday, September 6, 2010

Elegans och perfektion

Thailändska vårrullar
Med räkor, koriander och mynta



















Nu välkomnar jag mig själv än en gång tillbaka till bloggen. Det har tyvärr varit inläggstorka den senaste månaden på Bread and Beyond och det ber jag om ursäkt för. Jag erkänner, jag är en dålig och oproffesionell bloggare, men jag har kommit att acceptera det. Det är svårt att hinna vara ambitiös husmor samtidigt som man jobbar fyra åttatimmarspass i veckan i en krävande godisaffär. Hur som helst, denna dag ska jag bjuda på en ny fräsch rätt som kanske är ganska ovanlig för många nämligen Thailändska vårrullar. Och då pratar jag inte om de typiska friterade degknytena med blygsam fyllning i, utan nu är det de som är gjorda på lite hälsosammare råvaror. Dessa små rispapperrullar med fräscha ingredienser i är helt utomordentliga (outstanding bättre uttryckt)! Jag älskar kombinationen av mynta och koriander, en logisk symfoni mellan två exotiska smaker. Tillsammans är de som salt och peppar, Victoria och Daniel, kaffe och choklad... ja ni hajar. Dags att presentera receptet.


Ingredienser
500 g färska skalade räkor
rispapper
färsk koriander
färsk mynta
2 morötter, skuren i strimlor
1/3 gurka, skuren i strimlor
1 avokado, skuren i tunna skivor
2 salladslökar

Det tar inte lång tid att göra dessa färska vårrullar. Det som tar lite tid är att skära grönsakerna i fina strimlor. När allt är uppskuret kan man lägga upp det fint på ett fat med en skål i mitten där dipsåsen ryms. Lägg räkorna i en skål, ställ fram rispappret och även en skål med ljummet vatten (för att badda/blöta rispappret med). Att äta thailändska vårrullar är lite som att äta mexikanskt; man plockar ihop det man vill ha, lägger allt på rispappret och rullar ihop till en rulle. Sen dippar man den i såsen och bara njuter!

























Dipsås
1 dl kallt vatten
1 tsk socker
2 tsk fisksås
4 tsk risvinäger
1/2 röd chili
hackad färsk koriander
skuren salladslök

No comments:

Post a Comment