Monday, September 13, 2010

Den ultimata höstgrytan

Waterzooi
Belgiens nationalrätt


























Denna mustiga gryta åt jag för ungefär ett år sedan under en weekendresa i Bryssel, Belgiens vackra huvudstad. Jag kommer väl ihåg hur första tuggan av denna rätt bara smälte i munnen. Kycklingen var så utomordentligt mör, grönsakerna ljuvligt smakfulla och spadet så perfekt värmande och tillfredställande. Jag bestämde mig där och då för att någon gång inom en snar framtid ta mig an att laga denna okända och tydligen underskattade Belgiska nationalrätt. Jag älskar att kunna använda mig av simpla ingredienser, mycket sådant som är i säsong. Enligt mig fanns det ingen bättre tid än nu för att laga denna perfekta höstgryta. Jag måste vara ärlig och säga att det blev inte så som Waterzooin jag åt i Bryssel, men god blev den minsann ändå. Måste bara fundera ut vad det var jag missade, eller råkade lägga till som ändrade smaken slightly...


Ingredienser
1 hel kyckling, utan skinn och delad i bitar
2-3 vitlöksklyftor
3 scharlottenlökar
2 stora morötter, skurna i längder
2-3 selleristjälkar, skurna i längder
2 purjolökar, skurna i längder
1/2 fänkål, hackad i lagom bitar
3-4 dl god öl
1 1/2 liter kycklingbuljong (gärna riktig hemmagjord, blanda annars ut vatten med kycklingfond)
2 torkade lagerblad
en liten bunte färsk persilja
en liten bunte färsk timjan
svamp, stekt i olivolja med lite salt och peppar (valfri sort)
2 1/2 dl matlagningsgrädde
2 ägg
salt och peppar


























Använd gärna en stor gjutjärnsgryta eller kastrull. Häll ner lite olivolja och fräs vitlöken några minuter på medelvärme. Tillsätt löken och fräs ytterligare några minuter till den blivit mjuk. Tillsätt de strimlade morötterna, sellerin, purjolöken och fänkålen och "sautera" tills de blir mjuka. Salta och peppra lite. Knyt ihop persiljan och timjankvistarna och släng ned i grytan med grönsakerna. Lägg i lagerbladen, häll på ölen och buljongen och koka upp under lock. Pochera sedan kycklingbitarna i den kokande buljongen. När kycklingen är klar, ta ut den och rensa sedan köttet från ben och brosk när det har svalnat (möjligtvis att man har kvar köttet på kycklingklubborna i grytan, vackert till servering). Vispa samman matlagningsgrädden och äggen. Tillsätt sedan lite av den varma buljongen till äggblandningen för att värma upp den lite. Häll ner äggblandningen i waterzooin och rör konstant under 2-3 minuter för att låta buljongen tjockna lite. Smaka av med salt och peppar och tillsätt även den stekta svampen. Vill man kan man tillsätta lite pressad citron för att få lite friskhet i grytan. Servera waterzooin i djupa varma skålar med lite hackad persilja ovanpå så är det klart för att avnjutas, kanske framför en sprakande brasa eller bara några tända ljus...


Eet smakelijk!
(det låter som "Ät smakligt", men ja, ni fattar ju säkert att det betyder "Smaklig måltid" på flamländska; om jag får poängtera kanske världens mest udda språk?)

1 comment: