Sunday, April 18, 2010

Söndagssurdeg

Att återgå till det vanliga när det vanliga inte existerar längre är det svåraste som finns. När jag startade den här bloggen var min tanke att jag skulle vara så opersonlig som möjligt. Jag sa till mig själv att jag aboslut inte skulle dela med mig för mycket av mitt privatliv. Men samtidigt ligger det i min natur, min personlighet att vara öppen med vem jag är och vad jag står för. Jag vill vara ärlig mot mig själv och mot andra och visa att jag varken lever eller har ett perfekt liv. I min blogg kommer man se att lyckan kommer och lyckan går. Varje dag, varje vecka och varje år. 


Idag är en dag då jag vill starta liv. Låta något börja gro, frodas och växa. Med andra ord vill jag starta en surdeg. Det ska göras både rågsurdeg och levain som ska bli till vetesurdeg. Det är faktiskt första gången jag tar mig an att göra rågsurdeg och varför det är så vet jag faktiskt inte. Det har varit vetesurdeg efter vetesurdeg innan och nu känner jag att det sitter i benmärgen; konsten att få till en bra vetesurdeg. 


Levain till vetesurdeg 
Dag 1
125 g russin
20 g socker
30 g honung
250 g ljummet vatten 


Häll alla ingredienser i en bunke och rör om. Har du en glasburk så är den bra att använda till levain då vildjästen får en mer behaglig miljö att utvecklas i. Ställ burken på ett ställe där det är mellan 26-30 grader varmt. Låt burken stå i 4-5 dagar och skaka den helst en gång om dagen.

























Rågsurdeg

Dag 1
100 g rågsikt
100 g fullkornsvetemjöl
200 g ljummet vatten
100 g rivet äpple


Nu var det så här att jag fick göra min egen version av den här rågsurdegen. I brist på rågmjöl fick det istället bli hälften rågsikt och hälften fullkornsvetemjöl. Så ingen rågsurdeg a´ la Jan Hedh är det inte riktigt men jag testar det här och ser om det fungerar. Blanda alla ingredienser i en bunke och häll sedan ner i en förslutbar glasburk, gärna en som rymmer ca 2 liter. Ställ burken på en plats där det är ca 26-30 grader varmt. Jag brukar alltid ha min burk ståendes ovanför torktumlaren och tvättmaskinen. Har nämligen en egen liten teori om att den stilla vibrationen från torktumlaren får bakterierna, mjölksyran och lactobacillerna att glatt multiplicera sig och jäsa. Låt surdegen stå i 3 dagar, och rör eller skaka gärna den en gång om dagen.



























No comments:

Post a Comment