Monday, April 19, 2010

Bakdag

Kanellängd med Karlsbaderdeg
























Denna måndag var det inget jobb för min del så jag beslöt mig för att åka en sväng in till Lund. Hade ett bankärende, och medan jag väntade på att nummer 279 skulle uppenbara sig på displayen bestämde jag mig för att gå till den lilla arab-mataffären bakom Lindex för att kolla läget. Till min stora glädje upptäckte jag några limegröna, stora avokados från Chile liggandes i en låda. Jag köpte 3 stycken för bara 13 kronor och gick därifrån med ett stort leende på läpparna. Tänka sig att tre avokados kan förgylla ens dag. Hursomhelst så bestämde jag mig idag för att dra igång ett bak, och som så många andra gånger blir det oftast ett kanelbullsbak men med en liten twist. Jag kan aldrig nöja mig med att göra det traditionella, det gamla vanliga. Nej minsann, här ska det experimenteras varje gång. Idag gjorde jag en Karlsbaderdeg, som sägs vara snäppet bättre än en vanlig vetedeg om man vill få till en riktigt god kanellängd eller kanelbulle. 


Karlsbaderdeg med kardemumma
150 g smör
5 dl mjölk
50 g färsk jäst
1 dl socker
1 tsk salt
2 ägg
1 tsk stött kardemumma
ca 14 dl vetemjöl special


Fyllning
100 g rumstempererat smör
1 dl socker
1 1/2 dl fint riven mandelmassa
1/2 tsk salt
3-4 msk kanel


Börja med att smälta smöret i en kastrull. Häll i mjölken och låt det bli fingervarmt (ca 37 grader). Smula ner jästen i degspadet och rör ut den med en slev. Tillsätt ägg, socker, salt, kardemumma och rör om. Börja sedan tillsätta mjölet och arbeta degen väl. När degen börjar släppa från kanterna är den redo för att ställas på jäsning. Jag brukar ställa min deg nära spisen, där lite värme fortfarande finns kvar. Var noga med att inte tillsätta för mycket mjöl innan jäsningen. Hellre att den är lös än för "tung". 


Medan degen jäser brukar jag alltid förbereda fyllningen, som enligt mig kräver en hel del eftertanke för att den ska bli riktigt krämig och god. Som vanligt brukar jag "winga" det när jag gör min kanelfyllning, d.v.s jag slänger i varierande mängder av varje ingrediens. Jag smakar, tänker och har mig. Man får helt enkelt gå på känslan, vad ens smaklökar är ute efter. För att underlätta för andra skrev jag ner ungefärliga mått den här gången till min fyllning. Då blir det faktiskt lättare för mig nästa gång jag ska göra den. Lägg alla ingredienser i en bunke. Använd en elvisp för att blanda alla ingredienser och få fyllningen krämig och mjuk. Låt stå i rumstemperatur tills den ska bredas på degen.


Sätt ugnen på 225 grader. När degen jäst klart ska den knådas på ett mjölat bakbord. Dela degen i två delar. Idag valde jag att göra en kanellängd av den ena och kanelsnurror av den andra. När det gäller kanellängden börjar man med att kavla ut degen till en rektangulär platta, ca 1/2 cm tjock. Bred sedanförsiktigt på hälften av fyllningen och rulla ihop plattan till en rulle, precis som när man gör kanelbullar. Lägg rullen med skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper. Använd sedan en sax för att klippa djupa jack i rullen som sedan viks växelvis åt vänster och höger. Låt kanellängden jäsa under bakduk i 30 minuter. Pensla sedan längden med uppvispat ägg och strössla på pärlsocker. Baka i nedre delen av ugnen i 15-20 minuter. Den kan behöva vara inne några extra minuter för att bli riktigt klar, då en kanellängd tenderar att kunna bli lite degig precis i mitten av den tjockaste delen. 



























No comments:

Post a Comment