Monday, August 9, 2010



Kanelbullar kan också kallas kanelsnäckor...
Svenska vetebrödsnurror 
med krämig kanelfyllning








Att känna den ljuvliga doften av nybakade kanelbullar sprida sig i huset är något av det mest tillfredsställande och mysigaste jag vet. Särskilt om det är en dag som den här; mörk, regnig och lite småruggig. Jag har accepterat med åren att jag är en kanelbullsfanatiker och kommer alltid att vara det. Jag hoppas att jag som mormor/farmor ska bli känd för mina stora, saftiga, krämiga kanelbullar och att mina barnbarn ska lära sig mitt recept och föra det vidare från sin generation till nästkommande. För vår svenska kanelbulles överlevnad helt enkelt. 




Vetedeg
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl socker
2 ekologiska ägg
1 tsk salt
1 tsk stött kardemumma
14-15 dl mjöl


Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt. Smula sedan ner jästen och tillsätt ägg, socker, salt och kardemumma. Rör samman ingredienserna och börja sedan arbeta ned mjölet. Så fort degen börjar släppa från kanterna så ska den ställas någonstans ljummet/varmt för att jäsa i ca 30-40 minuter. Lägg en bakduk över. Sätt ugnen på 225 grader. Den klarjästa degen ska sedan stjälpas upp på mjölat bakbord och knådas tills den är smidig (tänk på att inte knåda för mycket bara). Dela degen i två delar. Kavla ut den första delen till en tunn, avlång platta och smeta på kanelfyllningen. Snåla inte, det är inte läge och göra det när man bakar kanelbullar. Rulla ihop den till en rulle och skär sedan lagom stora bitar som sedan läggs på bakplåtspapper. Baka bullarna i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Gör samma sak med den andra deghalvan.


Kanelfyllning (till en halv deg)
100 g smör
3-4 msk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 dl riven mandelmassa
1/2 - 1 dl strösocker


Mosa och gojsa samman alla ingredienser tills den blir mjuk och krämig, så blir den lätt att bre på degen.





























No comments:

Post a Comment