Wednesday, March 24, 2010

Syster fyller 16

Chocolate frosted Birthday Cake


















Då var det min systers födelsedag idag. Hemma i vårt hus firas alltid en födelsedag enligt samma tradition. Vi grattar födelsedagsgrisen på morgonen, äter en mysig frukost tillsammans och om alla kan stannar vi hemma hela dagen och bara myser med varandra. Ni vet som Julia Roberts säger i Pretty Woman; "Lay like broccoli, be still like vegetables". Det mottot kör vi på. Med andra ord så njuter vi och uppskattar tiden vi har tillsammans. Men just denna dag då Emily fyller 16 har hon nationellt prov i engelska i skolan, så hon avstår skolkningen och är en duktig elev och går till skolan. Det är dock bara till vår (jag och min andra systers) fördel då vi hade planerat att baka en stor, fin super sweet sixteen tårta. Ja, helt enkelt en sån man kan tänka sig att se i My Super Sweet Sixteen programmet på MTV. Ni lite yngre vet nog vad jag snackar om.


Eftersom jag och mina systrar åker regelbundet till USA kan vi inte bara motstå att köpa denna fantastiska "cake mix" varje gång vi är där. Åtminstone inte jag. Visserligen är jag en person som helst håller mig borta från halvfabrikat och "fejkade" råvaror för det är just vad denna cae mix är. Men, det finns något som man aldrig kan ändra på här i livet, och det är barndomsminnen. I oss alla finns det särskild mat som med sin smak, lukt och utseende väcker minnen och känslor hos oss från barndomens gamla dar. Nostalgi är ordet. Jag och mina systrar spenderade många somrar i det soliga San Diego, och denna cake mix var en av mina favoriter som jag alltid med bestämdhet skulle ha med chocolate frosting på på min födelsedag den 4:e juli varje år. Nu ska jag sluta pladdra om detta och gå rakt på sak nämligen receptet!


Duncan Hines Classic Yellow Cake Mix




Den här kan man som sagt köpa i vilken livsmedelsaffär som helst i USA så om ni är sugna på att testa den och har en vän som för tillfället bor i Staterna, be de skicka en till dig. Det finns också troligtvis internationella affärer i Malmö, Göteborg och Stockholm och det kan vara så att de har liknande versioner av denna cake mix där. Hursomhelst, det man gör är att man helt enkelt följer instruktionerna på förpackningen. Tänk på att måtten är annorlunda och att man måste konvertera graderna som ugnen ska vara på, från fahrenheit till celsius.

Krämig chokladfrosting
150 g smör
2-3 msk mjölk
2 dl kakao (helst ekologisk)
5 dl florsocker
2-3 msk vetemjöl
1 tsk salt (jag rekommenderar verkligen att använde salt i frostingen då det verkligen framhäver chokladsmaken)

Att göra en frosting handlar mycket om att gå på känsla. Hur mycket det ska vara av varje ingrediens är egentligen inte viktigt, utan det essentiella är att man får till en bra smak och konsistens på frostingen, så att den är lätt och smidig att bre på tårtan. Jag själv är väldigt generös med kakaon då jag verkligen gillar när det smakar rejält med choklad. Men som sagt, det är en smaksak hur mycket man vill ha i.

No comments:

Post a Comment