Saturday, June 19, 2010

Något hälsosamt

Fräsch avokado och quinoasallad
En utmärkt sallad för varma sommarkvällar 


























Då är amatör-kocken, -bagerskan och -fotografen äntligen igång med bloggen igen efter att nyligen ha genomgått en rättså tumultartad, livsförändrande och energikrävande händelse. Mitt uppdaterande har på grund av detta varit dåligt, eller rättare sagt uruselt. Men, frisk och kry igen, ska jag nu ta nya tag och förgylla bloggen med det mest storslagna från den kulinariska världen. Det kommer bjudas på de mest sensationella rätterna, syndigaste desserterna och saftigaste bröden ni kan tänka er. Och kära matintresserade läsare, ni är mina kritiker. Dela mer än gärna med er av tips, råd eller annat smått och gott som kan få mig att bli bättre på det jag gör. Jag vill nämligen att ni ska vara en stor del av det här äventyret. För det jag skapar, formar och utvecklar kommer förhoppningsvis att i sin tur inspirera er och flera andra i många år framöver. 


Nu, bannemig, ska receptet och bilderna på den här fantastiska salladen läggas upp för den är inget mindre än ett måste sommaren tjugotio. Quinoa är faktiskt en ört som härstammar från Anderna i Sydamerika, där den dessutom var en av många viktiga stapelvaror för inkaindianerna. Quinoa är glutenfritt och innehåller dessutom en hög andel protein, vitaminer och näringsämnen som våra kroppar mår prima av. Den här salladen är så enkel och lätt att göra, och definitivt väl värd de 30 minuter man lägger på att förbereda den. 


Avokado och quinoasallad (2 pers.)
4 dl vatten
1/3 buljongtärning
2 dl quinoa
2 ägg, kokta
2 avokados
2 msk citronjuice
2 schallottenlökar
skogschampinjoner
1 gul paprika
peppar och salt efter smak
1/2 dl hackad färsk koriander
1 dm lång gurkbit, skuren i halvmånar
olivolja


Gör så här:
Koka upp vattnet och buljongtärningen i en kastrull. Häll i quionan och sjud i ca 20 minuter tills allt vatten är borta. Medan quinoan kokar; skala äggen och dela de i lagom stora bitar. Skala och dela avokadon i lika stora bitar som äggen. Vill man kan man pressa lite citron över avokadon så den inte blir brun under tiden som man förbereder det sista. Skär schallottenlöken i tunna skivor, paprikan i lagom stora strimlor och gurkbiten i halvmånar.  Svampen kan man ha rå eller tillagad, det väljer man själv. Jag skar svampen i skivor och stekte den i lite olivolja för att få fram den djupa, mustiga svampsmaken. Det är synd att gå miste om den när svampen är rå. Till sist gäller det bara att blanda samman alla friska grönsaker med quinoan och avokadon. Lägg salladen på ett stort fat , salta och peppra efter smak och ringla över lite olivolja. Strö över den hackade korianderna och som pricken över i:et bör man pressa lite citronsaft ovanpå. Det ger salladen en härlig fräschör som jag bara älskar!



























Grundreceptet till den här salladen är lånat från kokboken The Food Doctor Daily Diet

2 comments:

  1. Ser jättegott ut - trodde man var tvungen att förvälla quinoia men..
    Kul att du är på benen igen!! Förskräcklig historia det där../Mammas arbetskamrat om du undrar vem jag är..

    ReplyDelete
  2. det där låter inte alls dumt. quinoa + avocado låter som en ytterst bra kombination!

    ReplyDelete